Otsikko

Teatteri Sampolaa koskevat tiedustelut ja yhteydenotot:
Ohjaaja ja toiminnanjohtaja Rauni Virtanen, 040 840 4520 tai rauniv(at)gmail.com

Ranskalainen klassikkokomedia kevään 2015 produktiona.

NÄYTELMIÄ VUOSIEN VARRELTA tuoreusjärjestyksessä

Teatteri Sampolan 35 toimintavuoden aikana ei aiemmin ole tehty dekkaria. Keväällä 2014 harjoiteltiin dramatisointi Matti Yrjänä Joensuun jännitysromaanista "Possu ja paavin panttivangit". Produktio sopi sattumalta myös vuoden 2014 historialliseen yhteyteen - jatkosodan päättymisestä oli kulunut syksyn aikana 70 vuotta.

Kuvassa vanha Aurora (Mirja Jyskä), naapurin rouva (Aila Pukaralammi) ja vanhusten kotiin tunkeutunut Possu veitsi kädessä (Ilkka Viitala).

Vuoden 2013 "kokoillan näytelmäksi" harjoiteltiin neuvostovenäläisen Aleksandr Vampilovin "Varttitunti enkelin seurassa". Väärinkäsityksiä selvittelevät vasemmalta Turkka Lintoja, Raimo Erkkilä ja Ilkka Viitala.

Maria Jotunin novellin "Rakkautta" (2013) dramatisoinnissa näyttelivät Veikko Heino ja Mirja Jyskä, Teatteri Sampolan ulkopuoliset vahvistukset. Esitys kuuluu sarjaan "Suomalaista rakkautta".

Aleksis Kiven klassikko "Kihlaus" (2012) esitettiin jo Nuorisoseuran 100-vuotispäivän aikaan, mutta on edelleen ohjelmistossa. Kuvassa Aapeli (Veikko Heino), Jooseppi (Kalle Mastomäki) sekä Eenokki (Raimo Erkkilä).

Eduard Wilden Vihtahousu (alkuk. Pisuhänd), 1900 luvun alkuun, johonkin Eestin kaupunkiin keisarilliselle Venäjälle sijoittuva huvinäytelmä oli ohjelmistossa syksyllä 2011 ja keväällä 2012.

Toppakahvia, Pasi Jääskeläinen, I-näytöksinen kansankomedia. Huippusuosittua pienoisnäytelmää esitettiin vuosina 2011 ja 2012.

Kunnantalon aulaan Karvia-Päivien näyttelyksi kesällä 2010 Rauni Virtanen kokosi kattavan esittelyn 30 vuotta toimineen Teatteri Sampolan esitteistä, puvustuksesta, roolivihoista ja esineistöstä. Katsomassa kävi jonkin verran yli 200 henkilöä.

Teatteri Sampolan 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi esitettiin Aleksanteri Ahola-Valon 1914 kirjoittama näytelmä Aikuiset ja lapset kasvatuksen pyörteissä. Esitys sijoittui inkerinmaalaiseen huvilamiljööseen tsaarinvallan loppuvuosille. Kuvassa kauppiaan hulttiopoika ankarasti juopuneena (Juha-Matti Ylilammi).

Kapsäkki, Irma Airiston kirjoittama pienoisnäytelmä 1970-luvulta, ensiesitettiin naistenpäivänä 8.3.2009. Esitys johdatteli päivän teemoihin, mm. aina ajankohtaisiin parisuhdeongelmiin.

Kanttin kapina, Rauni Virtasen käsikirjoittama, 200 vuoden takaisiin tositapahtumiin perustuva näytelmä oli ohjelmistossa kesinä 2008 ja 2009. Ruotsalaisen upseeriston yllytys sai tuolloin karvialaisetkin yrittämään kapinaa tsaarin maahan tunkeutuvia joukkoja vastaan.